Παρακαλούμε συνδεθείτε ή εγγραφείτε. Δεκέμβριος 13, 2018, 07:33:49 μμ

Αποστολέας Θέμα: Griso - Πίσω αμορτισέρ  (Αναγνώστηκε 631 φορές)

Αποσυνδεδεμένος DonRodrigo

  • Guzzi Fetish
  • ***
  • Μηνύματα: 397
    • Griso 1100
Griso - Πίσω αμορτισέρ
« στις: Φεβρουάριος 27, 2018, 11:43:20 πμ »
:luigi:
Πριν καιρό έκανα κάτι, ώρα να ενημερώσω, μπας και ενδιαφέρει κανέναν...

Από διάφορες πηγές, έμαθα οτι είναι πιθανό, να μην υπάρχει καθόλου γράσο (ενώ χρειάζεται, και μάλιστα με μολυβδαίνιο) στα ρουλεμάν του ψαλιδιού (στην έδραση στο σκελετό) και του μοχλικού του αμορτισέρ, οπότε εφοδιάστηκα κατάλληλα, ξήλωσα και γρασάρισα. Τα ρουλεμάν του ψαλιδιού είχαν γράσο, του μοχλικού ήταν στεγνά...

Κατά τη διαδικασία αυτή, αναγκαστικά ξεβίδωσα τις βίδες του αμορτισέρ για να λύσω το μοχλισμό, και κατάλαβα οτι είχαν στραβώσει.
Και αυτό γιατί το αμορτισέρ τερμάτιζε - φυσικά και τό'ξερα, δικάβαλος και λακούβα σήμαινε τερμάτισμα, το λάστιχο στον άξονα του αμορτισέρ που "τρώει" το τερμάτισμα είχε διαλυθεί, δε περίμενα όμως ότι θα είχαν αρχίσει οι ζημιές σε μέταλλα...

Οπότε, το αμορτισέρ πήγε για καινούργιο λάστιχο και με την ευκαιρία συντήρηση (λάδι/αέριο). Ελατήριο το ίδιο, μιας που για τα κιλά μου είναι τέλειο.
Και εξηγώ:

Στα χαρτιά, η διαδρομή πίσω είναι 110mm. Είχα ρυθμίσει τα παξιμάδια-δαχτυλίδια προφόρτισης του ελατηρίου τόσο ώστε απο έχοντας τη ρόδα στον αέρα μέχρι να πατάει με όλο το δικό μου βάρος πάνω στη μηχανή, να "κάθεται" κατά 28mm.
Δηλαδή total sag μια ιδέα πάνω απο 25% (20% = πίστα, 25% = "σβέλτη" οδήγηση, 30% = βόλτα)
Μόνο με το βάρος της μηχανής, "καθόταν" 7mm, δηλαδή static sag το 1/4 του total, πράγμα που δείχνει ότι το ελατήριο είναι ιδανικό.
Για τα κιλά μου. Μόνο μου. Χωρίς συναναβάτη ή άλλο φορτίο.
Υπ'όψιν, αν δε τα λογαριάζω σωστά, γράψε κάτι...

Το πρόβλημά μου λοιπόν ήταν ότι για φορτίο, θα έπρεπε απλά, να αυξήσω την προφόρτιση, να σφίξω δηλαδή το ελατήριο.
Όταν λέμε "θα έπρεπε απλά"?
"Πάμε βόλτα? - Ναι αμέ, περίμενε κομματάκι να ξηλώσω το δεξί μαρσπιέ του συναναβάτη, μαζί με τη βάση του, για να περάσει το γατζόκλειδο, περίμενε κομματάκι ακόμα να παλέψω με τα δαχτυλίδια του ελατηρίου για να το σφίξω, να ξαναμοντάρω μαρσπιέ, να πλυθώ, να πάρω μια ανάσα, και φύγαμε αμέσως"... Και φυσικά, μόλις θελήσω να ανέβω μόνος, η ίδια διαδικασία, αλλιώς το μηχανάκι θα'ναι "κόκαλο" πίσω, και με τόσα οικόπεδα θα με φάει ο ενφια...

Τελικά η λύση ήταν ο υδραυλικός μηχανισμός προφόρτισης.

Έβαλα αυτό (το πιο οικονομικό που βρήκα):

https://www.wrs.sm/en/shock-absorbers/70652-hydraulic-preload-mupo-flex-moto-guzzi-griso-1100-05---11.html

Μπήκε μια χαρά στο σπείρωμα του sachs (Μ52x1,5)... Η εσωτερική διάμετρος του ελατηρίου είναι 56mm ο οδηγός στο πάτημα για το ελατήριο είναι 57mm (αν θυμάμαι καλά), οπότε το ελατήριο πέρασε "σφηνωτά", πέρασε πάντως, και πάτησε μια χαρά στο μηχανισμό.

Στερέωσα το μαρκούτσι στη μέσα μεριά της αριστερής βάσης του μαρσπιέ του συναναβάτη, ακριβώς πάνω απο τη στήριξη της εξάτμισης, και απο τότε...
"Πάμε βόλτα? - Μισό, 10 κλικ βίδωμα (απο τα 24), ανέβα να φύγουμε"
"Έχουμε μπαγκάζια? - ας βιδώσω 2 κλικ ακόμα" (αποσβέσεις δε πειράζω, όταν έχω φορτίο οδηγώ "αλλιώς")
Μόνος? Τέρμα ξεβίδωμα και έτοιμος.

Μερικές ακόμα πληροφορίες για όποιον τυχών ενδιαφέρεται:

Το ελάχιστο ύψος του μηχανισμού (τέρμα "μαζεμένος") είναι 34mm. Βάλε 1 ακόμα για να έχεις περιθόριο να τον γυρίσεις στο σπείρωμα ώστε να τον προσανατολίσεις (μπρος-πίσω) για να βολεύει το πέρασμα του μαρκουτσιού, υπολόγισε ελάχιστο ύψος 35mm. - Αυτό είναι απο το σημείο που θα πατάει το ελατήριο, μέχρι την πιο πάνω πλευρά του πιο πάνω παξιμαδιού.
Δηλαδή, απο την άκρη του ελατηρίου μέχρι την κεφαλή του αμορτισέρ, το τέλος του σπειρώματος, χρειάζεται 35mm.
Με τη ρύθμιση που είχα (και ήθελα για τα κιλά μου) η απόσταση αυτή ήταν 29mm. Πήρα την κάτω βάση του ελατηρίου, το κωνικό εξάρτημα με το κόψιμο στο πλάι, και σε ένα μηχανουργείο μου φτιάξανε ένα κομμάτι με ίδια "πατήματα" αλλά 6mm πιο κοντό.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Για να περάσει ο μηχανισμός, πρέπει να βγει το ελατήριο, για να βγει πρέπει να πατηθεί, για να ξαναμπεί αφού έχει περάσει ο μηχανισμός, πρέπει να ξαναπατηθεί και μάλιστα περισσότερο. Η δύναμη που θα χρειαστεί (και που θα αποθηκεύσει όσο είναι πατημένο) είναι άνετα της τάξης των 500 κιλών. Το πράμα μπορεί πολύ εύκολα να γίνει πολύ επικίνδυνο.
Εξολκέας αμορτισέρ που κυκλοφορεί στο εμπόριο, δεν χωράει ανάμεσα στις σπείρες και βρίσκει στο "σώμα" οπότε μένει πολύ έξω - δεν κάνει, είναι για πιο "αεράτα" ελατήρια, τύπου αυτοκινήτου ίσως? Έφτιαξα μια πατέντα, η οποία με την προσοχή που επιβάλουν τα 500+ κιλά, μου επέτρεψε να κάνω τη δουλειά αρκετά εύκολα, λέω όμως να μη την περιγράψω, αρκετά έγραψα για αυτή τη φορά... Αν κάποιος θέλει να κάνει τέτοια δουλειά, πολύ ευχαρίστως...

Αποσυνδεδεμένος aquile

  • Μέλος Ε.Λ.M.G
  • Guzzi Maniac
  • *****
  • Μηνύματα: 1161
Απ: Griso - Πίσω αμορτισέρ
« Απάντηση #1 στις: Φεβρουάριος 28, 2018, 11:09:57 πμ »
Αν είχα Griso ακριβώς τέτοιες πληροφορίες θα ήθελα!   :thumbsup:
Για Breva 850/1100 κάτι ανάλογο κάποιος?
Συνονόματε  :bier:
Γυρνωντας προς τα πισω ολοταχως, προσπερασαμε δυστυχως και την εποχη του Carlo...

Αποσυνδεδεμένος Oil_and_fuel

  • Μέλος Ε.Λ.M.G
  • Guzzi Crazy
  • ****
  • Μηνύματα: 514
Απ: Griso - Πίσω αμορτισέρ
« Απάντηση #2 στις: Φεβρουάριος 28, 2018, 11:26:05 πμ »
Για το θέμα της περιοδικής συντήρησης και των προβλημάτων που δημιουργούνται από τερμάτισμα της ανάρτησης, πρέπει να ισχύουν τα ίδια. Κάθε φορά που γράφει κάτι τεχνικό ο Don Rodrigo, εγώ του βγάζω το καπέλο!
 :notworthy:
Κατά τα άλλα για τη ρύθμιση του sag, πήγαινε στον Πέτρο. Θα σου θυμίσω πως στο ιστορικό πια, Raduno στα Μετέωρα, ο Πέτρος είχε κάνει ένα εκπληκτικό σεμινάριο ρύθμισης αναρτήσεων, το οποίο παρακολούθησε και ο Ercole Maffezzani, που μετά του έδωσε συγχαρητήρια, λέγοντας πως σπάνια είχε ακούσει τόσο εμπεριστατωμένες παρουσιάσεις.
Για τη ρύθμιση της προφόρτισης, δεν θα χρειαστείς να αγοράσεις κάτι, γιατί απλά στα Breva και στα Norge υπάρχει έτοιμος ο μηανισμός, με πολύ καλές συμβουλές ρύθμισης στο owner's manual.
 :oldgit: